lördag 27 januari 2007

York - en mysig gammal engelsk stad!

Hej Hopp!
Har vart riktigt dålig på att blogga de senaste dagarna, har liksom inte funnits tid.. och när tid har funnits har jag verkligen inte orkat! Det är utmattande att vara utbytesstudent och anpassa sig till en "helt annan" kultur, samtidigt som man ska försöka lära känna nya människor.. men det går ändå ganska bra tycker jag.

Idag har vi vart på utflykt till en liten engelsk stad som heter York, vart ute i friska luften precis hela dagen vilket definitivt ta på krafterna! De har en väldigt fin gammal katedral som vi var och spanade in, samt en massa andra fina gamla slott och byggnader. Det har vart en bra dag med kaffe på Starbucks (I love Starbucks), promenix på små kullerstensgator, besök på ett tågmuseum och goda wraps... har samtidigt lärt känna några av de andra utbytesstudenterna lite bättre, hängt mestadelen av dagen med en tjej från Tyskland, en från Österrike och en tredje från Finland.. trevliga töser!! Tjejen från Finland säger dock inte så mycket och när hon väl säger nått är det svårt att förstå, väldigt mycket "finsk-engelska"..

Hade planer på att gå ut ikväll men det blir inget av dem, är alldeles för trött!! Istället har jag suttit och snackat skit med Haroon och Cameron som är två av mina tre "flatmates".. riktigt trevliga! Extra bra är det att de båda är härifrån och därför pratar den sorts engelska som jag vill försöka "ta till mig"... man lär sig massor och man vänjer sig sjukt snabbt till att använda engelskan istället för svenskan...
Imorgon blir det en ordentlig promenix innan frukost, ska se om jag kan köpa frukt någonstans till min dagliga havregrynsgröt, åt nämligen den ikväll enbart med solrosfrön i.. sådär spännande! Sen blir det en tur till Meadowhall, ett grymt stort köpcenter som ligger några minuter från Sheffield centrum där jag bor, om man tar Supertram som är den här stadens spårvagn.. ska bli spännande och kul med lite shopping!! Behöver en sänglampa och en ordentligt varm filt, svinkallt här om natten!! Märkte inatt att det berodde på att de ha någon sorts timer på elementen, de stängs alltså avnattetid!...

Hoppas ni har haft en bra dag!,
Kramar Jennie
Utbytesstudenterna Pirjo, Sylvia och Sheyna på tåget till York samt ett ordentligt spejsat lok på tågmuseet i staden!

Ett par av loken på museet var verkligen enorma, checka en Pennie som är ett hjul hög.. haha! En flod som sträckte sig genom delar av staden, på den såg vi en hel del kanoter passera med studenter från York's universitet, kanot är tydligen ordentligt stort här!
York minster var stor, vacker och imponerande.. imponerar gör även alla de typiska små engelska affärerna som kantar städernas gator!

Här har vi Daniel och flickorna från bild 1 utanför en av Yorks Starbucks, själv tog jag mig en tall sugarfree vanilla latte, kärlek för gommen :)... En av de små gatorna inne i stadskärnan.

Ett underbart sött litet café på en av gågatorna och några av de söta (i två bemärkelser) bakverken de sålde där!
En minnessten nedanför Yorks kungliga slott där ett 150-tal judar tog skydd mot en mob år 1160, ett sött lite slott :)

Solen börjar gå ner över stadens takåsar och vi är ordentlig nerkylda och promenixar mot tågstationen genom en park där det finn ännu en halvt förfallen fin gammal byggnad.
Mysig stad, York... men för mig som inte är någon vidare museiemänniska var det även en ganska lång dag!

2 kommentarer:

Aurora sa...

Tillåt mig säga: SÅ BRITTISKT!!! :) Hehe, det ser ju ut precis så man tror att det skall se ut, jättevackert! Verkar toppen :) Ta hand om dig, puss

Fröken Jennie sa...

Yes, Brittiskt är det verkligen :) och jag måste erkänna att jag faktiskt gillar det.. det är så myspys på nått sätt!