fredag 20 juli 2007

Helgens drink, Mojito.

Jag tjötar på om min favoritdrink all times, Mojito'n. Tänkte att jag kunde vara så vänlig att jag bjuder på receptet för denna supergoda och lagom söta sommardrink :)
Ingredienser
Vit rom
Mynta
Lime
Råsocker/Sockerlag
(görs genom att koka upp lika delar socker och vatten)
Krossad is
Sodavatten

Börja med att skära lime i klyftor. Muddla/krossa lime och ett par små mynta kvistar tillsammans med råsocker/sockerlag i ett longdrink glas. Smaka gärna av så att blandningen känns lagom. Därefter fyller man upp glaset med krossad is, mycket ska det vara! Häll över rom och toppa med sodavatten/ sprite beroende på hur söt drink du vill ha.
Fäädigt ;).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Då får jag väl passa på att utveckla receptet åt dig så att du kan fotrsätta avnjuta din Mojito fast i en helt ny tappning :)

Ett givet alternativ såhär på sommaren är att lägga i bär i mojiton i samband med att du muddlar/krossar limen. Jag tycker detta ger en sjukt mycket godare drink. Givet är att det ska vara färska bär och ett hett tips från min sida är färska björnbär. Blanda och avnjut :)

kram

Anonym sa...

Men guuu så mkt att göra för att få i sah lite sprit, haha. Tacka vet jag att korka upp en vinare eller öppna en kall burkcider. Mohaha, ingen klass på mig inte! Du får göra en såndära mojito åt mah ikväll så får vi se om jag faller över till drinksidan. See you 2nite, kramkram!

Fröken Jennie sa...

Erik.
Det låter riktigt gott att blanda i bär typ björnbär/hallon som är lite syrliga. Det ska jag definitivt göra nästa gång! Hur har du det hemma i Malmö? Kommer kanske förbi på lördag, busy då? Kram!

Carro.
Vet inte om vi lyckades få över dig på drinksidan, men tycker definitivt att du ska testa på lite drinkar också, så kul att prova sig fram till något man verkligen gillar! Tack för ferren, hade hur trevligt som helst. Kraam!

Anonym sa...

Tycker jag definitivt du ska göra :)

Jo det är rätt fint i malmö, många man kan umgås med och försöker träna en del med. På lördag är jag som det ser ut nu definivt här och jag kan inte komma på några orsaker till att det skulle ändras så slå bara en signal när du är nere. kram!