tisdag 24 april 2007

Midsommar i Sverige!

Har precis ätit lunch (Sent, jag vet) och pratat lite strunt med Cameron. Det började egentligen med att vi diskuterade födelsedagar och julafton, efter ett tag fokuserade vi dock mer på traditioner och högtider i stort. Dessa skiljer sig ju ganska mycket från land till land och många av de högtider som ligger mig varmast om hjärtat firas inte alls här i England. Midsommar är en sådan högtid. Visserligen firar man May Day här den 7e Maj och då man dansar kring en maypole som har vissa likheter med den svenska midsommarstången. Annars är det dock inte mycket som är detsamma.
Jag ser verkligen fram emot midsommar, det är inte så att jag vet var jag ska fira i år eller med vilka, jag bara älskar denna traditionen. Midsommarfirande med kära vänner, klänning & egenbunden krans på huvudet, sill & potatis, jordgubbstårta, traditionella lekar och dans kring midsommarstången är så mycket svensk sommar det kan bli enligt mig.
Inhandlade strawberries och new potatoes på marknaden idag så jag skulle kunna fixa mig lite midsommarmat i förtid :). Tyvärr kan inte jordgubbarna eller potatisarna här på långa vägar jämföras med dem hemma i Svea rike... men man tager vad man haver!



3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad mysigt! Jag har nog inte firat midsommar "på riktigt" sen jag gick på dagis..snyft.

Fröken Jennie sa...

Nämen Karolina då, vad är det du säger!! :) Vad har du hittat på de senaste åren? Midsommar och traditionerna som hör till är ju det svenskaste och härligaste som finns! V-vik på midsomrarna el? Kram

Anonym sa...

Alltså..jag vet inte..förra året var vi fyra pers som grillade..väldigt lugnt och det kändes inte direkt midsommar-aktigt heller.. Brukar bara bli ngn sistaminutenfest typ. Gud så tråkigt liksom! :/