fredag 20 april 2007

Livsviktigt!!

Efter att ha läst Catya's inlägg om att anmäla sig till donationsregistret gjorde jag det igår, inte en dag för tidigt! Har tänkt göra detta under en längre tid och har i ett par veckor åtminstone haft ett kort i plånboken där det står att jag vill donera mina organ om det skulle vara så att jag är med om en olycka eller liknande och de inte kan rädda mig.

Såg en dokumentär för några år sedan som handlade om en pojke som var med om en olycka. Pojkens föräldrar bestämde sedan de fått veta att han inte gick att rädda att hans fungerande organ skulle doneras till personer som behövde dem. Det slutade med att pojken gav liv till 13 eller 14 (minns inte riktigt) personer som inte annars hade kunnat överleva.

Ser det som en självklarhet att donera mina organ om jag inte själv längre kan ha någon "nytta" av dem, jag hoppas därmed också att detsamma gäller för dem som skulle kunna tänka sig att ta emot ett organ från någon.
Det här ämnet är verkligen livsviktigt, anmäl dig här nu!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan min "lilla" tjej i England.

Tack för att du fick mig att regi-strera mig i donationsregistret (en tanke som har funnits länge men som inte blivit av).

Helt klart skall man donera sina organ när man inte har användnig av dem längre om man kan tänka sig att ta emot ett organ för att bli frisk.

Tusen kramar från Moster

Fröken Jennie sa...

Hej favvo-moster!!
Härligt att du registrerat dig, då har jag "spridit ämnet vidare" till någon :) Då är jag nöjd! 2 veckor till nu, sen kommer jag hem till Sverige igen, kanske kan jag ta en tur ut till er då o fixa till din blogg! Nu ska jag gå o lägga mig, lite plugg imorn. Massor av kramar tillbaka.